Tiger Masala

IMG_2198 tikka

Altså, jeg er jo ikke totalt tabt bag en vogn, vel, jeg kan godt stave til tikka masala, men sagen er den, at denne ret ikke bare er tikka masala, nej, det er den dovnes og den fattige mands udgave, hvor kun minimal indsats og krydderier fra Tiger er nødvendigt. Deraf navnet.

Da jeg først besluttede mig for afprøve retten, fandt jeg frem til Valdemarsro’s og Emily Salomons opskrifter, og jeg slavede mig troligt gennem anvisninger og ingredienser, indtil jeg en aften blev træt af at rive ingefær, hakke hvidløg og krumme tæer over, hvor dyre mandler egentligt er. Så jeg har udviklet min egen opskrift, hvor ingredienserne er færre og kommer fra pose. Men helt ærligt, det smager lige så godt, og krydderierne er billige (10 kr. stykket sjovt nok) og holder sig i evigheder. Opskriften tager dog stadig udgangspunkt i en blanding af den fra Emily Salomon og Valdemarsro, så kig endelig forbi deres opskrifter også og lad jer blive inspirerede til jeres egen udgave af retten. Min version kommer her:

Tiger Masala, 2 pers.

MARINADE:

  • 2 dl neutral yoghurt
  • 1 tsk. hvidløgspulver
  • 1,5 tsk. garam masala
  • 1 tsk. gurkemeje
  • 1/2 tsk. chilipulver
  • 1/2 tsk. korianderpulver
  • 1 tsk. salt
  • 350-450 gram kylling

Kyllingen skæres ud i små fine firkanter/strimler, yoghurten blandes sammen med krydderierne i en skål, og så vendes kyllingen i marinaden. Stil det i køleskabet i så lang tid som muligt, men en halv time er faktisk nok.

SAUCE:

  • 1 lille løg
  • 1 tsk. hvidløgspulver
  • 3 spsk. tomatpuré
  • 1 tsk. gurkemeje
  • 1,5 dl. vand
  • 50 ml. piskefløde
  • Olie til stegning

Kyllingen skal bages i 15 min. i en forvarmet ovn ved 240 grader. Når kyllingen er stillet i ovnen, begynder man at lave saucen, som består i at hakke et løg og stege det i en gryde med lidt olie i, hvorefter resten af ingredienserne til saucen tilsættes pånær piskefløde. Kog op og lad det simre, indtil kyllingen i ovnen er færdig, hvorefter kyllingen hældes i saucen, og piskefløde tilsættes Lad det simre noget mere og tilsæt vand efter behov. Jeg kommer altid for meget vand i til at starte med, så mit råd er at spare på vandet, så kan man altid tilsætte noget mere bagefter, hvis det er.

Vupti, så er maden færdig (husk lige at koge noget ris eller nogle grøntsager i mellemtiden, hvis man er til sådan noget), og det eneste man faktisk har gjort var at blande først yoghurt med krydderier, og derefter vand med krydderier. Easy peasy! God fornøjelse!

6 thoughts on “Tiger Masala

  1. Aj, det lyder virkelig lækkert – det skal helt sikkert prøves! Har lige tilføjet dig til min Bloglovin’, er helt vild med dine USA indlæg. Kæresten og jeg skal (forhåbentligt) på roadtrip i ’16, så det er virkelig fedt med inspiration! 🙂

    • Ej, det er virkelig dejligt at høre, det er svært at vide, om folk man ikke kender, synes det er sjovt at høre om ens ferier, eller om man bare selv synes det er mega fedt, hæ.
      Hvor tænker I at tage hen i USA? 🙂 har total mange gode tips til dagen og vejen, sådan af praktisk art.

      • Min kæreste har faktisk familie i New Orleans, så jeg tænker ihvertfald, at det stykke I kørte fra Florida også bliver aktuelt for os 🙂 Jeg har længe drømt om at prøve de der sumpbåde i Everglades!!
        Derudover vil jeg meget, meget gerne til Californien – prøve noget Hollywood, noget LA-stemning, og kæresten vil gerne et par dage til Vegas, og vi er begge VIRKELIG hooked på at komme til enten Yellowstone eller Yosemite.. Sååååh, vi kommer muligvis også til at flyve lidt rundt 😉
        Men ja, vil vildt gerne høre dine tips! Jeg er også meget i tvivl om, hvordan man rent praktisk gør – havde I fx for det meste bestilt hotel på forhånd? Det lyder jo ikke så fedt med det der ‘rockermotel’.. Sådan har jeg mange ting, som jeg er lidt i tvivl om 😉

      • Det varierede lidt mht. motel 🙂 nogle dage bookede vi forvejen på en hjemmeside, der hedder trivago.com, hvor man kunne rangere efter pris og afstand til centrum af byen. Ellers findes der på alle turistcentre en folder, der hedder “hotel coupon book”, som findes for forskellige områder. Der kan man finde moteller i alle byer i fx Florida, og så køre derhen og høre, om de har et værelse ledigt til den pris. Ellers har de fleste moteller næsten altid ledigt på dagen, og de ligger i klumper lidt udenfor hver by, så hvis det ene ikke har plads, eller er for dyrt, så kører man bare hen til næste. Og så kan jeg kun anbefale at leje bil gennem Kilroy (de bruger Alamo), især hvis man er under 25, så kan de give én en ret god deal 🙂

      • Selvfølgelig – der er jo internet rundt omkring, så man kan booke undervejs, det havde jeg ikke engang tænkt på 😉
        Tak for tips! Hvis du en dag skulle få lyst, så er der helt sikker nogen, som ville blive glad for et lille praktiske-ting-om-at-planlægge-roadtrip-indlæg (jeg ville ihvertfald), for der er så meget at overveje. Også bare hvad det koster fx. Er det 20-30-50 tusind? 🙂 Men nu skal jeg nok stoppe med at spamme din fine opskrift. Tak for svar og du har en ny følger 😉

Leave a Reply

