Garderobestatus #2

IMG_2093 IMG_2076

Den 9. maj lavede jeg en optælling af min garderobe, som jeg i tre måneder havde søgt at mindske drastisk. Jeg havde solgt utrolig meget på trendsales og loppemarked og faktisk minimeret min garderobe med næsten 100 stykker tøj. Den 9. maj indholdt min garderobe derfor blot 73 stykker tøj. Tre måneder senere ejer jeg nu 62 stykker tøj. Og som altid er jeg selvfølgelig blevet inspireret til optælle min garderobe af den skønne Trine Lykke.

Min garderobe indeholder pr. 20. august følgende stykker tøj:

23 kjoler
5 stykker overtøj heraf 1 læderjakke, 3 frakker og en vinterjakke
1 par shorts
3 par bukser (2 par jeans og et par løse)
4 skjorter
10 bluser/t-shirts/toppe
6 sweatre
2 cardigans
1 kimono
1 blazer
3 små pyntejakker
2 nederdele
1 sweatshirt

I alt: 62 stykker tøj.

Min garderobe er på trods af seks nye tøjkøb siden 9. maj blevet mindsket med 11 stykker tøj, dvs. med 15 %. Dette skyldes, at jeg tog en del ældre og slidt tøj med til USA, som jeg smed ud derovre, og at jeg har afleveret noget tøj til genbrug. Der er dog stadig meget af mit tøj, jeg ikke bruger, f.eks. har jeg indenfor det seneste halve år kun brugt 10 ud af mine 23 kjoler. Det svarer til, at jeg til hverdag kun går med 43,5 % af mine kjoler. På trods af dette bliver jeg ved med at købe nye kjoler, og jeg må indrømme, at det nok er min store svaghed. Det er jo heller ikke for sjov, at bloggen hedder Oh My Gown, vel 😉

Derudover har jeg mindsket antallet af mine nederdele med 66,7 %, da jeg før ejede 6 nederdele, men nu kun ejer 2. Antallet af cardigans og sweatre er det samme, og det skyldes nok, at det har været sommer. I alt består kjolerne af 37 % af min garderobe, og bluserne består af 16 %. På trods af at jeg alligevel har 10 bluser, så bruger jeg kun omkring fire af dem regelmæssigt, fordi mange af dem er meget sommeragtige. Derfor skal jeg i de kommende måneder forsøge at tilføje nogle basisbluser, der kan få mine bukser, nederdele og pyntejakker til at spille sammen. Tip til gode basismærker vil derfor blive modtaget med kyshånd og tungeslasker.

Men alt i alt er jeg faktisk ganske tilfreds, for snart består min garderobe kun af ting, som jeg rent faktisk har lyst til at gå med. Der er dog stadig noget vej endnu, men der er en del kjoler, som jeg simpelthen ikke kan få mig selv til at sælge, fordi jeg tillægger dem for stor affektionsværdi. Dette gælder f.eks. min Malene Birger gallakjole fra 9. klasse, min første Stine Goya kjole (som er meget slidt), min studenterkjole fra Acne og en sort transparent kjole fra Topshop, som er det allerældste stykke tøj i min garderobe. Derfor vælger jeg også at se på beregningerne med et gran salt, for jeg tror, at det er meget svært at undgå en garderobe, hvor alt tøjet kan blive gået med til hverdag. Alligevel glæder jeg mig til at se, hvor meget indholdet kommer til at ændre sig de næste tre måneder, for det er nok usandsynligt, at jeg ikke kommer sælge mere og tilføje mere, men det er nu også en meget fin balance – lidt ud, lidt ind. (det sagde hun også i går, HAHA!)

status

3 thoughts on “Garderobestatus #2

  1. Ih spændende læsning, Emma! Jeg synes altid det er interessant at få et indblik ind i andres garderobe og hvilke overvejelser de har gjort sig om den! 🙂 Samtidig er jeg virkelig fascineret over at du har formået at skære det ned til så få ting alligevel! Men så bliver jeg nødt til at spørge – får du aldrig tøjkriser, når der tilsyneladende er så lidt at vælge imellem? Og savner du slet ikke noget mere at vælge imellem nogen gange ? Du må endelig ikke misforstå mig – jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg selv har overvejet det samme, men når jeg så står og skal sortere i mit kæmpe store karklekammerskab, de to kufferter og min stativ med alle mine køb, ja… så formår jeg (næsten) altid at knytte en affektionsværdi til tøjet, så det bliver så svært at smide ud! :p Og så har jeg bare så mange items jeg knuselsker!! 😉

    • Jo, jeg får total ofte tøjkriser, især fordi jeg næsten kun ejer kjoler. Men altså, det tøj jeg havde før, det havde jeg ikke gået med i mindst et halvt år, og så må det altså videre eller helt væk. F.eks har jeg i dag solgt min Stine Goya kjole med ballonerne, som jeg har været så glad for, men som jeg næsten ikke har gået med i de to år, jeg har haft den. Og selvom den er så er ufatteligt pæn, er der ingen grund til, at den bare hænger. Jo flere ting, jeg ikke går med, jo større tøjkrise nærmest, ha! Er det ikke også det, man siger? A closet full of clothes, but nothing to wear. Anyways, jeg tror bare, at man er nødt til at være hård 🙂

      • Tillader mig lige at blande mig her; synes nemlig Emma har helt ret. Jeg har langt flere tøjkriser når jeg har meget tøj, end når jeg har mindre. Specielt når skabet er fyldt med ting jeg egentlig ikke gider have på, fordi jeg så først skal se forbi alt det “forkerte”, for at se de reelle valgmuligheder. Giver det mening?

Leave a Reply

