Dagens: I love you New York

IMG_0719stinegoyanewyorkIMG_0738

Jeg blev som så mange andre forført, forelsket og forgabt i New York, da jeg var der. Der var liv over alt, aldrig var man alene, og det var virkelig byen, der aldrig sover. Det slog mig især, da jeg stod på Brooklyn Heights og så over på Manhattan skyline, hvor lysene var tændt i de mange firkantede vinduer på skyskraberne. Der var ikke tændt, så turisterne rigtig kunne nyde byen om aftenen, nej, der var jo for fanden tændt, fordi folk sad kl. 21 om aftenen på 4th of July og arbejdede. Så er jeg alligevel mere fan af 8-16 job og en god mængde fritid i weekenden.

Og så var kvinderne i New York stilede. De gik i pencil skirts og toppe eller sommerkjoler, der var ingen blackstertendens, hvor folk absolut skal skeje ud med sokker i sandalerne, og jeg ved ikke hvad, for at blive anerkendt af en skør modeverden. For hvor er det dog dejligt forfriskende at se kvinder, som ikke klæder sig i sorte sække – ja undskyld mig, godt nok er det mode i Danmark, men jeg er nu mere til den amerikanske stil, som er langt mere feminin.

Noget som newyorkerne holdt af, var helt sikkert at udnytte de mange små oaser, der er i New York. Altid rækker og rækker af bænke i en lille park, hvor egern i massevis hopper fra træ til træ. Her kan man nyde en iskaffe, catche up med veninderne, for byen er alligevel heller ikke større end, at alt er en subway-tur væk. I København er det en krig, hvis man vil fra et punkt til et andet med offentlig transport, og hvis man ikke ejer en cykel, så er man enten på spanden eller tvunget til at kæmpe om cykelstien med blodtørstige københavnere på jernheste.

Man kan opleve mange ting i New York, der er altid events, altid noget nyt, altid et lækkert sted at spise. København blegner med de ofte kedelige menukort på diverse restauranter, der føler sig snydt, hvis kunden kun bestiller vand, og derfor forlanger syg overpris for vand, som jo trods alt er næsten gratis. Ja, New York, den by kan sgu noget, i et land hvor frihedens grænser ingen ende har, hvor du kan fake it till’ you make it, eller falde ned i et dybt hul og aldrig blive hjulpet op igen.

I New York ville jeg aldrig bosætte mig, på trods af dens tillokkende charme, vidunderlige mad og kontrastfulde befolkning. Ikke pga. de manglende tag-selv-slik forretninger, men nok pga. den konstante identitetskrise, jeg ville opleve, hvis jeg boede der. Alting hiver og trækker i én – vær som ham – gør som hende – kom nu – kom nu. Nej, det er for overvældende for sådan en som mig med tendens til tryghedsnarkomani og behov for ro. Nogle af de andre byer i sydstaterne, kunne jeg godt forestille mig bo i – færdiguddannet vel og mærke – men New York, den beholder jeg dybt forankret i mine ferieminder, indtil jeg igen besøger byen og bliver forført, forelsket og forgabt.

4 thoughts on “Dagens: I love you New York

  1. Godt beskrevet, jeg blev også forført af NY, men kunne nu godt finde på at bo der i en periode – dog ikke for evigt 🙂 Jeg er vild med den summen der er i byen og elsker den måde det hele bare er centrum af verden

Leave a Reply

