Roadtrip i USA #1

rute1 kopi

Jeg har valgt at dele vores roadtriprute op i fire dele, og dette indlæg handler om vores tur fra Fort Lauderdale, Florida til Mobile, Alabama. I kan følge vores stop undervejs på ovenstående kort.

Den 6. juli fløj vi fra New York til Fort Lauderdale, hvor vi afhentede lejebilen, også kendt som Det Røde Lyn. Vi ankom om eftermiddagen og brugte tiden på at lære bilen at kende og gå tidligt i seng efter en hektisk rejsedag. Den 7. juli var vi for alvor i gang, hvor vi havde besluttet os for, at vi gerne ville i Everglades. Vi kørte tværs gennem nationalparken, med sump på begge sider, for selvfølgelig er der anlagt motorvej dér. Typisk amerikanerne. Vi ankom til et naturcenter, som lå ud til havet, og egentligt så lød bådturen hvor man så delfiner langt mere tillokkende end den, hvor man så alligatorer. Som sagt så gjort, delfiner it was! Og det var fantastisk… Lige i nærheden lå den lille by Naples, som vi kørte hen til bagefter for at spise og sove.

IMG_0930I Everglades vokser der såkaldte Mangrove Trees, som kan vokse på alt – her på sten. 

IMG_0917Det var SÅ sjovt at se, hvor legesyge vilde delfiner er – de hoppede gladeligt efter båden

IMG_0949

I Naples spiste vi kæmpe rejer!IMG_0952

Emma + kæmpe reje + serviet så jeg ikke spilder på Goya’enIMG_0955

Om aftenen så vi solnedgangen på stranden – vi blev total pladderromantiske af alt det gode, som dagen havde budt på

Dagen efter kørte vi opad Floridas vestkyst uden noget egentligt mål og med, vi var i Walmart for første gang, shoppede i outlet og på Floridas (vist nok) smukkeste strand, Siesta Key. Sandet var som sukker, importeret selvfølgelig, himlen var blå, og vandet varmt – det havde endnu en gang været en fantastisk dag. Vi besluttede os sent for at køre til Tampa uden noget planlagt sted at sove, men der var vejarbejde ind til byen, GPS’en drillede, og pludselig var det altså ved at blive mørkt – vi var irriterede på hinanden og nervøse for, om det skulle gå. Vi endte med at holde ind på en tilfældig parkeringsplads foran en madrasbutik, hvor ejeren heldigvis gav os adressen på et motel, som endte med at blive den uhyggeligste nat, vi havde. Stedet hed Knights Inn og kostede sølle 40 $, og klientellet i receptionen var også som følge deraf… Vores værelse var aller længst væk fra vejen, og hele natten stod der unge, tatoverede mænd foran vores værelse, råbte og tændte motoren på en bil utallige gange. Jeg tror, at det må være definitionen på de så stereotype rednecks. Eller bare rockere. Jeg aner det ikke, uhyggeligt var det, og kl. 6 om morgenen sharp var vi ude af døren og kørte yderligere nordpå.

IMG_0357

Det Røde LynIMG_0353Siesta Key Beach

Dagen efter valgte vi at køre et godt stykke op til Panama City Beach, som viste sig at være et amerikanerturistmekka fra helvede. Priserne var skyhøje på alt, og der var intet nævneværdigt at se, selvom stranden var fin og sådan. Selvom vi havde kørt meget tidligt afsted dagen forinden fra det uhyggelige motel, så kørte vi tidligt afsted igen, meget spontant, over grænsen til Alabama til en lille sydstatsprutby ved navn Florala. Størrelsen på terrasserne blev betydeligt større, da vi krydsede grænsen mellem Florida og Alabama, og da vi ankom til Florala, indså vi, at vi nok var de eneste turister i byen. Vi badede i deres fine sø og spiste (eller mangel på samme) et mindeværdigt måltid på en diner sammen med diverse truckertyper og andre lokale spøjse typer, som ikke var bange for at glo på undertegnede. Maden var… ja, jeg lader billederne tale for sig selv.

IMG_1038

Watch for snakes and alligators…IMG_1041Typisk søvning sydstatsby

IMG_0369Emma på spøjs truckerdiner

IMG_0371Mmmmhh, pulled pork

IMG_0372Og lækre hot wings. Vi smagte maden og så var vi ude af døren på et splitsekund!

Efter vores eventyr i Florala kørte vi til Mobile, Alabama. Det var en større by, men mindst lige så søvnig som Florala, hvor hovedaktiviteten var lokaliseret til to blokke i deres historiske downtown. I USA har selv helt små byer historiske downtowns, som de bryster sig af, og Mobile var ingen undtagelse med gamle historiske bygninger. Hovedattraktionen for os var dog et af de bedste måltider, vi fik på turen, nemlig en restaurant ved navn Noble South, som med dens kvalitet og gode stemning lige så godt kunne have befundet sig i New York. Jeg fik brombærchampagne og den klassiske sydstatsret shrimp’n’grits, mens E fik en mojito med jalapeños og lækkert kød. Berusede og mætte drog vi mod en bar længere nede af gaden, hvor der eftersigende var stand-up. Vi havde set stand-up i New York, hvor kendte komikere udførte deres bedste gigs med et veloplagt publikum til at bakke dem op, men det her var noget helt helt andet. Jeg vil beskrive publikum som et tough crowd, mest bestående af hvide midaldrende par, et par enkelte mandlige fulderikker og så E og mig selv. Vi var måske 10 i alt, og hvor komikerne i New York med stor succes lavede sjov med race og andre tabubelagte emner, dansede komikerne i Mobile rundt om samme emner, men på listesko. De afventede publikums reaktion, for ville folk synes, at en sort komiker i Mobile, Alabama var sjov, når han gjorde grin med slaveriet? Bifaldene var få, men E og jeg fik en oplevelse, som vi sent vil glemme.

IMG_0385 IMG_0384 IMG_0379 IMG_0375Billeder fra restauranten Noble South

Efter Mobile kørte vi til New Orleans, Louisiana, hvor vi blev mødt af en kontrastfyldt by, som ikke er, hvad den var en gang, men det kommer der meget mere om i Roadtrip i USA #2

21 thoughts on “Roadtrip i USA #1

  1. Jeg er meget tilfældigt faldet over din blog for første gang: udelukkende pga. titlen. Jeg skal 3 måneder til USA og arbejde om et par uger og derefter skal min kæreste og jeg rejse rundt derovre i knap en måned. Jeg glæder mig til at få endnu mere inspiration i dine næste indlæg vedr. USA. For hold nu op nogle gode og sjove indlæg de har lavet. Ps. fantastisk skrivestil – mit gæt ville være at du har en indre journalist gemt i dig 🙂

      • Jeg skal bo en lille by nord for Hartford, Connecticut. Ca 1,5 t. fra Boston og 2,5 t. fra NY. Det bliver så fedt 🙂
        Mht. rundrejsen er det endnu ikke helt fastlagt. Vi skal ihvertfald 1 uge til NY (men hold nu op det er dyrt) – kan du anbefale der hvor i boede? Så tænker vi nok nogle dage i hhv. Chicago, Washington, Orlando og Houston. Ingenting er fastlagt endnu, så jeg glæder mig rigtig meget til at kunne følge resten af jeres tur 🙂

  2. Nøj, hvor er det spændende at følge jeres rejse. Jeg drømmer selv om at tage afsted næste sommer, og glæder mig til at læse næste indlæg (eller høre mere på torsdag ;-)).

  3. Det lyder så spændende! Er mega misundelig 😉 Når du skriver Mobile kan jeg ikke lade være med at tænke på serien Hart of Dixie hvor de snakker meget om den fordi det er den tætteste rigtige by – måske jeg ser for mange serier haha

  4. Åh, hvor jeg GLÆDER mig til det er os i USA igen! Det lyder helt bestemt som om I havde nogle fantastiske oplevelser allerede på de første par dage. Glæder mig til at se hvad turen ellers har budt jer 🙂

    • Vi brugte ca. 28.000 kr. hver uden shopping. Dette var for 7 dage i New York og 24 dage på roadtrip med billeje 🙂 det kan helt sikkert gøres billigere, da vi spiste ude næsten hver dag til både frokost og aftensmad – og ofte også morgenmad 🙂

      • Og vi spiste aldrig rigtig fastfood, men det kan man jo sagtens vælge at gøre, det koster ca. 1/3 af at gå på restaurant. Gennemsnittet for et aftensmadsmåltid på restaurant var på 25 $ inkl. drikkevarer.

Leave a Reply

