Post-rejsesyndrom

IMG_1553

Jeg sidder lige så stille i vores stue, midt i al rejserodet, spiser havregryn og en banan og drikker den sædvanlige kop Nescafé med den billige minimælk fra Netto i. E sover stadig, og det er nok meget godt, for vi kunne ikke falde i søvn i går, og så blev det sent. Mig selv til gengæld, jeg blev vækket af den sædvanlige larm fra vaskekælderen under vores lejlighed ved 8-9 tiden. Så ved man, man er hjemme.

Det ramte os begge ret hårdt at komme hjem i går, for vi har haft det så godt den sidste måned i USA. Vi har spist som konger, kunnet køre hvorhen vi ville og haft 24/7 til at nyde hinanden, give hinanden tid og nærvær og styrke vores relation som kærester. Derfor var det også en kæmpe kontrast i går at spadsere ned til Netto og købe ind, for derefter at komme hjem og koge ris, grønne bønner og lave svinefilet i ovnen. Kvaliteten af den hjemmelavede mad sammenlignet med den mad, vi fik i USA, var forskellige af utallige dimensioner.

Men det er ikke kun det faktum, at vi igen selv skal lave mad og gøre rent, men også at man så snart, man igen er i vante omgivelser, går tilbage til de samme gamle vaner. I løbet af aftenen forsvandt vi begge hurtigt ned i vores computere og kom ind i en tilstand af total mangel på nærvær og tilstedeværelse. Og så snart vi bare kiggede på opvasken, fik vi lyst til at skændes. Vi tog os selv i det, for det er simpelthen for dumt at dvæle ved de små ting, bare fordi man ser sit snit til at få ret en enkelt gang.

At skulle tilbage til en hverdag med studie, arbejde, forpligtelser og mere arbejde virker så uoverskueligt, at det slet ikke er til at holde ud, for vi har haft det så godt. Men man kan ikke leve hver dag, som var det ferie, det ved vi godt, men at rejse udvider ikke bare ens horisont i forhold til andre lande, det sætter også ens eget liv i perspektiv, og det vil vi bruge til at komme videre. Der er ikke nogen grund til at gøre det for surt for sig selv, at spare penge hvor det ikke er nødvendigt og at tjekke sin iphone i tide og utide. Hvad der gjorde vores ferie så god, var virkelig nærvær til hinanden, så det vil vi forsøge at fortsætte med, selvom det bare er så svært i en hektisk hverdag. Læg bare mærke til, hvor meget jeg skriver ‘vi’, jeg kan slet ikke tænke for mig selv længere, ha! 😉

Og med det sagt, så lider vi af postrejse syndrom, ikke af den psykologiske betydning, men mere i metaforisk forstand for så slemt står det dog ikke til. Det er hårdt at komme hjem fra en lang ferie, følelserne er i spil på en helt ny måde, og det virker uoverskueligt at komme i gang med noget som helst. I dag skal E og jeg dog på besøg hos hans forældre, fortælle om den store rejse til Amerika, få vasket tøj og spise noget mad, som vi hverken selv skal lave eller vaske op efter – så kan vi forhåbentligt lidt igen.

16 thoughts on “Post-rejsesyndrom

  1. Mange gange velkommen hjem! Dejligt at I har haft en skøn ferie. Er selv netop hjemvendt efter 3 uger i Californien, så kan godt relatere til post-rejsesyndromet.

  2. Glæder mig til at høre om jeres tur. Forstår godt det er så underligt at komme hjem, når man har været væk, og besøgt en anden kultur, i så lang tid. Men fedt I virkelig har været sammen, og at I stadig er lige glade for hinanden 😉

  3. Når jeg kommer hjem fra ferie, er jeg nærmest i sorg, totalt åndssvagt, I know, men ikke destomindre…
    Jeg elsker-elsker-elsker USA og har også været i Fl i år ligesom I. Håber at se nogle fede billeder herinde, så jeg kan få kureret min post-Floridadepression 😉

    • Ha, ja, det er lidt åndssvagt, men livet er sgu bare så dejligt, når man rejser. Uhh, hvor i Florida var du? 😀

      • Vi begyndte med 2 ugers badeferie på Anna Maria Island/Holmes Beach og kørte ture derfra bl.a. til Bradenton, Sarasota, Tampa, Orlando og Saint Petersburg. Derefter sluttede vi af med fire overnatninger i en hytte i Blue Spring State Park, hvor vi sejlede i kano og badede i kilden og så masser af dyr. Skøøøøøn kombi 🙂 Hvad med jer? Hvor var I? 🙂

      • Vi var der i begyndelsen af vores roadtrip, hvor vi var i Fort Lauderdale, Naples og Panama City Beach. Vi kørte også forbi en strand, der hed Siesta Key 🙂 I slutningen var vi ved Space Coast, Miami, Florida City og så hele vejen ud til Key West for at slutte i Fort Lauderdale 🙂

  4. Jeg kan helt sikkert nikke genkendende til det du beskriver, Emma! Det nærvær man har med hinanden som kærester når man er ude at rejse er guld værd – og helt sikkert også vigtigt at tage med hjem.
    Apropos post-rejsesyndrom, kom jeg til at tænke på det her indlæg, som Tina fra bloggen Flying House skrev forleden: http://travelingmama.net/reverse-culture-shock/ 🙂

  5. Jeg har ikke været ude og rejse-rejse i flere år, men alligevel prøver vi at huske nærværen.
    Faktisk har vi brugt sommerferie på at lave nyt regelsæt som blandtandet indebærer skærmfrie timer hver dag og en ugentlig skærmfriaften med plads til kærestehygge, karbad eller kortspil. For ja, man forsvinder i hverdagen, lader de små ting flyde og glemmer hinanden en lille smugle. 🙂

  6. Åh, jeg kender den godt, den der “øv nu er vi hjemme igen og alt er som før”-følelse… Men jeg tror – som du også er lidt inde på – at man kan leve lidt videre på den der følelse af ferie-stemning i hverdagen! Jeg er i hvert fald mere villig til at bruge ekstra penge på en god flaske vin eller lækker sushi i ferien – hvis nu man lod det smitte lidt af på den måde man lever på i hverdagen, så kan det være det ikke er helt så uoverskueligt at vende tilbage til hverdagen….? 🙂
    Jeg er i øvrigt ny læser, og er helt vild med den måde du skriver på! Dejlig personligt og med god humor:)

    • Hej Mette 🙂
      Ja, og det er lige præcis dét, vi vil prøve på – ellers bliver det simpelthen for surt i længden. Derfor var vi så sent som i går ude og spise sushi, vi har set en god film og spist, sund lækker mad 🙂
      Hvor er det dejligt, du følger med, det varmer så utroligt meget!
      Kh Emma

Leave a Reply

