New York #2

IMG_0580

IMG_0676 IMG_0706 IMG_0261 IMG_0805

”Wæælcome to McDonald’s”, siger en sort ung pige med høj røst, da det er min tur i køen. Det er første dag i New York, og jeg bestiller en cheeseburger menu, giver hende seks dollars og får en brun snasket papirpose til gengæld. Cheeseburgeren er ekstra fed og anderledes fra den, jeg plejer at gnaske i mig på Nørreport St. på vej hjem fra en bytur. Brødet og osten er anderledes, begge er mere gule i det end derhjemme, og det skyldes nok, at transfedtsyre i USA er lovligt, mens det i Danmark er ulovligt. Transfedtsyre er den grummeste slags fedt, der giver én blodpropper så hurtigt, at man ikke engang kan nå at bestille en milkshake til sin cheeseburger. E og jeg blev hurtigt enige om ikke at gå på McD igen, på nær for at låne deres toilet eller købe en iskaffe til 1 $.

Mens vi sidder og prøver på at få en blodprop på McDonald’s, går der en ung sort fyr rundt og fejer. Han har høretelefoner i ørerne og fejer med en rytme, der tyder på, at han hører rap. Et enkelt ord undslipper engang imellem hans læber, han kan slet ikke lade være med at synge med, men fejes det skal der, og straks efter har han bevæget sig nedenunder for også at feje krummerne væk dér. Rengøres, det skal der, men i New York er det kun sorte, der får den tjans. Og netop det faktum var med til fuldkommen at overvælde mig, da vi ankom til New York: Det er kun sorte, der arbejder på fastfoodrestauranter, ja selv på Starbucks og TGIF arbejder der kun sorte. Det var mærkeligt at være vidne til en så stor ulighed i en så velhavende by som New York, og det gjorde mig ilde tilpas. Det var utroligt kontrastfuldt først at gå ind i Barney’s og observere, at Park Avenue madammer købte kjoler for flere tusinder af dollars, for derefter at bevæge sig ind på McDonald’s, hvor alle ansatte var sorte. Og det er jo det, som folk elsker ved storbyer som New York: Kontrasterne. Jeg personligt havde bare ikke regnet med, at kontrasten mellem sort og hvid ville være så stor.

Der var selvfølgelig også sorte, som gik i stive jakkesæt på Wall Street, sorte som handlede i det organiske dyre supermarked Whole Foods, og sorte som drak drinks på samme dyre bar som E og jeg. Jeg siger jo ikke, at der slet ingen lighed er mellem sorte og hvide i USA, jeg bemærkede blot, at der ingen hvide ansatte var på McDonald’s. Mens jeg skriver dette befinder jeg mig i Naples i Florida, og her er ingen sorte. Det er altså tankevækkende, synes jeg.

Billederne både ovenfor indfanger på ingen måde New Yorks sjæleliv, som er så kontrastfyldt og komplekst, at end ikke Lonely Planet formår at beskrive virkeligheden. Men jeg har gjort et forsøg og håber, at I nyder billederne og teksten. I dag kører E og jeg opad Floridas vestkyst, vi skal besøge en række små strandbyer langs kysten, og vi har planer om en rimelig stille og rolig dag (og at spise masser af reje, ha!).

6 thoughts on “New York #2

  1. Ejjj hvor jeg elsker det første billede af dig med doughnutten 😀 Dine små fortællinger er simpelthen så hyggelige, de bringer sådan rejselysten frem. Knus

  2. Så spændende at læse om jeres rejse og hold nu kæft hvor har du et lækkert sprog! Keep it up, og nyd resten af ferien

    Knus

  3. Tak for endnu engang at “tage os med” i New York. Meget beskrivende og meget interessant vinkel! Du skriver rigtig godt. Nyd turen fortsat 🙂

  4. Jeg havde liiige skrevet en kommentar om hvordan jeg godt kunne genkende dine beskrivelser, men nettet her i Peru er vidst ikke helt optimalt, så jeg tror den forsvandt. Well, jeg ville bare sige god tur rundt i Florida og høre hvor I så fyrværkeri fra den 4. juli? 🙂

  5. rigtig fint billede af dig 🙂
    – det er jo en masse indtryk på en gang man skal bearbejde.
    men det selvfølgelig mærkeligt at se og blive bevidst om den forskel der stadigvæk befinder sig, men som i virkeligheden ikke burde være der.
    håber du har en fantastisk tur 🙂

    //N.K.L
    http://www.nkl-fashion.dk

Leave a Reply

