Opskrift: Rabarberkompot

IMG_0046IMG_0055IMG_0065

Mens jeg skriver det her indlæg, står opvasken fra min kompotkreation ude i køkkenet og venter spændt på mig. Den grubler garanteret over, hvornår det mon er tid til et bad, for nu har den altså været snavset i to dage. Jeg må ud og forklare mig selv for den om lidt…

Men tilbage til kompotten, for hold da helt kaje, hvor er det lækkert, og det føles så luksuriøst at spise rabarberkompot til både vafler, havregryn og som dyppelse til knækbrød. Det kan skam også spises rent, hvis man lyster! Men rabarber er jo ikke helt billigt, jeg var heldig at få dem frisk fra min svigerindes svigermors have, og det er ikke helt dårligt med havepushere, der gladeligt deler ud af grønne fingres hårde arbejde!

Opskrift på rabarberkompot:

300 gram udskåret rabarber, to spiseske sukker, en halv vanillestang.

Rabarber udskæres til små stykker a 2 cm, både den grønne og den røde del skal bruges. Vanillestangen skæres på langs, kornene skrabes ned i gryden, og stangen koges også med i kompottten. Alle ingredienser koges ved svag varme, til alle rabarber er udkogte og er blevet til kompot (ca. 15 min). Men hvis man godt kan lide nogle stykker i sin kompot, kan man jo stoppe kogningen, før alle rabarber er udkogte. Tilføj evt. mere sukker efter behov 🙂

 

7 thoughts on “Opskrift: Rabarberkompot

  1. Jeg elsker rababerkompot! det smager af dansk sol og sommer 🙂 Det er allerbedste er at have et par glas i køleren, så kan man lige gå ud og hapse en lille dessert af rababerkompot med 2 knuste markroner, og så lige top det med yoghurt, skyr, flødeskum eller hvad man nu har lyst til 🙂
    /Camilla

  2. Det eneste dårlige der er at sige om rabarber, er at sæsonen for dem er så kort 😦 Lækkert indlæg!
    Tag gerne et smut forbi min blog og kommenter hvad du synes!
    xx Villa Villekulla, mitvillavillekulla.dk

  3. Haha fantastisk at du lige fortæller om opvaskens følelser, der også også rimelig ofte opvask der føler sig forsømt herhjemme – heldigvis er det sjældent kun en enkelt ting der står, så det beskidte bliver derfor sjældent ensomt 😀
    Rabarber er fantastisk, jeg har også et dejligt bundt i køleskabet som venter spændt på at blive tryllet om til lækre sager 😉

    P.S Mega sejt at du er kommet i topbar! Måske det er længe siden, men tillykke alligevel 😀

Leave a Reply

