Garderobestatus

IMG_9899

Trine Lykke (som lige nu holder en fortjent pause fra sin blog) er mit helt store forbillede, når det gælder garderobesortering. Omend vi har fuldkommen anderledes stil, er jeg stærkt inspireret i hendes måde at prioritere tøj på. Og fordi jeg altid beundringsværdigt måber, når jeg læser et indlæg fra hende, har jeg nu taget mig sammen til at lave en garderobe status a la søde Trine.

IMG_9886

Først vil jeg fortælle, at jeg til loppemarked forrige weekend medbragte 105 stykker tøj, hvoraf 66 blev solgt, 8 blev smidt ud, 15 givet til genbrug, og 16 stykker røg tilbage i skabet. Jeg har altså fået ryddet gevaldigt ud i min garderobe, men jeg er ikke helt færdig. Jeg ville gerne lave sådan en liste, som så mange andre har gjort, over fremtidige køb. Jeg ved bare ikke, hvad jeg har brug for? Men her kommer i hvert fald indholdet af min garderobe:

IMG_9885

Min garderobe indeholder lige nu 73 stykker tøj:

  • 22 kjoler
  • 6 stykker overtøj heraf 2 læderjakker, 3 frakker og en vinterjakke
  • 3 par shorts
  • 4 par bukser (2 par jeans og 2 par løse)
  • 4 skjorter
  • 9 mønstrede eller farvede bluser
  • 4 t-shirts/toppe i enten sort eller hvid
  • 6 sweatre
  • 2 cardigans
  • 2 kimonoer
  • 2 blazere
  • 1 buksedragt
  • 2 pyntejakker
  • 6 nederdele

IMG_9877

Selvom jeg ejer 73 stykker tøj, er det kun 42 af disse, som jeg har gået med indenfor den seneste måned. 15 ud af de 42 er festkjoler, som jeg godt kan se blive brugt til festlige anledninger i fremtiden, og omkring 10 stykker tøj er blevet så slidt, at jeg ikke vil gå med det til hverdag, men jeg tager det med til USA og slider det op, hvorefter det ryger ud. Men resten af tøjet er der ingen dårlige undskyldninger for ikke at gå med…

NU vil jeg dog prøve at danne mig et overblik over, hvad min garderobe mon mangler, for at den store tøjkabale går op, og jeg undgår tøjkrise om morgenen. Kodeordet for mig tror jeg bliver basis med et twist, f.eks. går jeg rigtig meget i min stribede kjole med peplum, min sorte skjorte med hvide prikker, og min grå kjole med bundet knude foran. Nogle ideer til hvad jeg kunne mangle? 🙂

IMG_9875

19 thoughts on “Garderobestatus

  1. Hvis det var mig, så ville jeg helt klart investere i nogle flere lækre bluser/t-shirts/skjorter osv., fordi de både kan bruges til bukser og nederdele og derfor er en alsidig investering.
    I mit tilfælde ville jeg nok heller ikke kunne nøjes med to par jeans, men det er nok også bare mig. 😉

    • Jeg har også overvejet at købe et par jeans mere faktisk, fordi jeg er begyndt at blive glad for at gå i jeans 🙂 og flere bluser ja, jeg ved bare ikke, hvilken slags 😛

  2. Jeg tror desværre ikke jeg kan komme med nogle gode råd om garderobe. Min er meget ustruktureret, men alligevel bliver jeg tit inspireret af Trine Lykke, ligesom dig. Jeg stopper i hvert fald tit op og tænker over mine tøjkøb for at begrænse – og gemme shoppingpengene til USA 😉 Og apropos USA – god ide at tage det lidt mere slidte med og så smide det ud, så der er plads til nyt 😉

  3. Jeg tænkte “kun 4 t-shirts??” – men jeg er også typen, der elsker t-shirts og har en milliard selv 😛 – eller ok.. måske ikke en milliard. Men der skal nok være 15-20 i hvert fald og før jeg ryddede ud var vi nok oppe over 50. Ahem!

    Nu ved jeg ikke hvordan dine cardigans ser ud (jo jeg ved du har den der fine fra Stine Goya :)) men en lang grå og lang sort cardigan synes jeg selv er ret uundværligt 🙂 jeg bruger dem til alt! Og især ud over kjoler, det er ret fint!

    • Hvad er det så for nogle t-shirts du har? Altså sådan mønstrede eller farvede eller bare ensfarvede? 🙂 og ja en grå cardigan skal jeg helt sikkert have anskaffet mig!

      • Det er begge dele 🙂 Grå basis t-shirts og en enkelt sort. Mangler faktisk en hvid.. Og så har jeg mange hvide t-shirts med sort print – ja, bare generelt t-shirts med print. Og to leopardplettede t-shirts har jeg også 🙂

  4. Wauw! Jeg tager hatten af for at du har kunnet rydde sådan op! Jeg selv har to bugnende tøjskabe – og vist over 400 stykker tøj sidst jeg talt! 🙂 Ups!

    Men! Når det så er sagt, så anbefaler jeg flere buksedragter! Jeg har selv en del (som du nok kan gætte ud fra min store samling 😉 ) og de redder mig altid fra tøjkriser! 🙂 Jeg har både nogle helt enkle i auberginefarve, mørkeblå og sort og så har jeg nogle lidt mere “vilde” nogle – fordelen ved buskedragt synes jeg er, at man både kan dresse dem op og ned afhængig af hverdagsbrug eller fest! 🙂

    • Ha ha, min kæreste ville slå mig ihjel, hvis jeg købte en masse buksedragter, men det kunne godt være, at jeg alligevel skulle kigge nærmere på dén beklædningsgenstand. Jeg har som sagt kun én, og den har noget lidt spraglet mønster, som jeg ikke lige ved, om jeg heelt så vild med.

  5. Jeg har også meget imponeret læst hendes indlæg. Og med stærk inspiration derfra har jeg lavet en shoppingliste. Kun 30 køb inden for et år (bortset fra erstatningskøb og basiskøb såsom toppe og undertøj, hvis jeg mangler). Det har stået på siden november, så jeg er halvvejs, og det har VIRKELIG hjulpet mig og fået mig til at fokusere på, hvad jeg reelt mangler i min garderobe.

    Så den form for strategisk shopping får mine kraftigste anbefalinger.

    /Line
    http://www.vidunderligevirvar.blogspot.dk

  6. Først og fremmest, tak for de søde ord, det varmer virkelig!

    Det er klart mine yndlings-indlæg, når andre skriver om deres garderober, og jeg kan ikke lade være med at dele mine tanker. Jeg håber det er i orden at du får mine umiddelbare tanker til de ting du skriver.

    Aller først. Sejt du har ryddet så meget ud, solgt og skåret ind til benet. Jeg er fuldstændig overbevist om at det er meget sjovere for sig at finde tøj nu, end da de garderobe vare større.

    Når det kommer til det du mangler, er min første tanke; du behøver jo ikke mangle noget. Det er noget jeg selv slås rigtig meget med, fordi det er normen at der altid mangler noget.

    Når jeg ser på antallet af ting, og fordelingen, er det ikke fordi der er noget som springer mig i øjnene. Men jeg tænker at du måske har brug for mere alsidighed, og flere kombinationsmuligheder.

    Nu ved jeg jo ikke hvordan hele din garderobe ser ud, men jeg forstiller mig at du har en del ting som ikke passer sammen som følge af din stil. Det er ikke en dårlig ting, men hvis det var mig, ville jeg fremadrettet forsøge at finde nogle bindeled, ting som vil gøre at flere ting passer sammen, hvis det giver mening? På sigt vil det give rigtig mange kombinationsmuligheder og din garderobe vil blive endnu mere alsidig.

    Nu ved jeg ikke hvor meget du selv tænker over valg af farve, men jeg har et indtryk af at du ofte vælger de samme farvekombinationer, blandt andet rød. Måske gør du det allerede, men jeg tror det vil give rigtig meget hvis du forsøger at gå efter den samme nuance, eller nuancer som passer sammen, igen så du kan kombinere endnu flere ting. For eksempel, hvis den stribede tee på det første billede var samme røde farve (kan jeg ikke se på billedet) som den røde jakke, ville de måske komplimentere hinanden rigtig godt?

    Jeg håber det er okay jeg bare skriver hvad jeg tænker 🙂

    • Hej Trine. Det er da FANTASTISK, at du gider at skrive så meget. Det er nemlig total fedt at få lidt objektivitet indover. TAK 🙂
      Du har ret. Jeg mangler faktisk ikke decideret noget, fordi jeg både har en del underdele, overdele, jakker og kjoler, som godt kan mikses lidt, men som netop mangler det du pointerer: Bindeled. Og jeg har ingen idé om, hvad det skulle være! Jeg har i hvert fald tænkt på en sort cardigan som et godt udgangspunkt, fordi mange af farvede ting indeholder farven sort på en eller anden måde.

      Og ja, jeg elsker bare rød og nuancer af rød, ha ha, og ja, min garderobe har tendens til at være ret spraglet, så det kan være svært at kombinere. Men det er faktisk en rigtig god pointe at tænke over farvenuancerne, det er faktisk ikke noget, jeg har tænkt over før. Nu hvor du skriver det, ville det da se vildt fedt ud med rød-hvid stribet bluse i samme nuance som den røde jakke!

      Du har et godt blik, Trine, skal du ikke væære stylist? 😀 Måske bare i din fritid, ha? 🙂

      • Som Trine kan jeg heller ikke se, at du mangler noget. Men ved at læse Trines kommentar og dit svar, kommer jeg til at tænke på, om det er accessories, du mangler til at binde tingene sammen?

        En virkelig vild taske til at binde den stribede kjole og den røde jakke sammen? Eller til at få eksempelvis jakken på det næstsidste billede til at fungere virkelig fint sammen med nederdelen på det nederste?

        Din garderobe har farver, mønstermix og noget meget feminint over sig, og det skal du da bestemt ikke lave om på, bare fordi alle andre er “gået i sort” (mig selv inklusiv);-)

      • Ja, jeg “mangler” accessories! En taske ville helt sikkert kunne binde en masse outfits sammen, men hvilken, ha ha, jeg er i total eksistentialistisk krise mht. tøj!

        Og hvor er det bare fedt med alles jeres indput, det giver total godt stof til eftertanke! 🙂

      • Både på Costumes og Eurowomans websites kan du sikkert finde små artikler om accessories, så det er bare at gå i gang.

        Og & Other Stories har i øvrigt virkelig mange forskellige tasker til rimelige priser og god kvalitet, så du kunne også kigge på deres webshop.

      • Jeg kan ikke lade være, men kan forstille mig at det kan være irriterende at modtage en smøre som den jeg har skrevet hvis man egentlig ikke orker at høre min mening 🙂

        Det med bindeled kan være lidt tricky, men når du først har fundet fidusen går det glat. Det handler om at finde nogle ting som passer til rigtig meget, og som kan få ting der ikke passer sammen til at passe sammen. Som liselotte skriver kan det være en taske som pludselig får det hele til at give mening. Personligt synes jeg dog ikke altid at en taske fungere som bindeled, med mindre at du er typen som altid går rundt med din taske. Dit outfit skulle nødigt falde fra hinanden bare fordi du lægger tasken fra dig.

        Når du tænker bindeled skal du tænke farver og materialer. Det skal være noget som komplimentere så meget som muligt. For eksempel ville et perfekt bindeled for dig være noget som kan binde dine mange nuancer af rød sammen. Det kan være svært at finde, men det behøver ikke at være det.

        En sort cardigan er altid brugbar, det sammen med en sort blazer som du lige har solgt. Når det er sagt, så tror jeg sagtens at din stil og din garderobe ville fungere med noget som er lidt mindre basic. Hvis det er sort tror jeg måske det skal larme lidt på en anden måde, så det stadig er “dig”… Men måske det bare er mig?

        Om du har en spraglet garderobe, eller en plain som mig, så kræver det nok flere tanker end man lige tror at få den til at spille 100 %. Når alt kommer til alt, er det nok det som gør at vi aldrig føler os rigtig tilfredse med det vi har.

        PS. ja! røde striber og rød jakke ville være ret lækkert!

      • Når jeg får ferie, skal jeg helt sikkert have mit tøj ud af garderoben og så finde ud af nogle farver og nuancer, som ville passe til det. F.eks. en rød-hvid stribet bluse i samme nuance som de andre røde ting i min garderobe og så tror jeg at en hvid/blå mønstret skjorte ville passe ret gode både til de nederdele, jeg har og til de bukser, jeg har 🙂 og så en hvid/sort mønstret jakke tror jeg ville godt til mange af mine kjoler. TUSIND TAK for dine råd, søde Trine.

Leave a Reply

