Autencitet

IMG_8991

Læbestiften kommer kun på, når jeg ikke skal konfronteres med andre end min familie eller venner, for jeg har ikke helt fundet styrken til at gå med læbestift til daglig. Men det ser så pænt ud på billeder. Og sådan tror jeg, at mange bloggere har det. Man tilføjer lige lidt ekstra til sit outfit, så man ser rigtig fashionabel ud, men man siger det ikke, for så mister man sin autencitet. Og autencitet er vigtigt. For man skulle jo nødigt udgive sig for noget, man ikke er.

Men realiteten er jo, at man aldrig kan være autentisk på internettet. Det vil aldrig være den rigtige person, man møder og læser om. Det er så nemt at pynte på sandheden, at gøre alting lidt flottere, lidt mere lykkeligt end det i virkeligheden er, for så kan man få fornemmelsen for, hvordan det ville være at være en anden, end den man selv er. Jeg føler mig ofte ret cool, hvis jeg går i noget tøj, som jeg ved er moderne, eller hvis jeg besøger en café, som jeg ved er sej at have besøgt. Ofte er den følelse mere værd end selve oplevelsen.

Og når jeg så har læbestift på ude hos min mormor til helt normal eftermiddagskaffe, så forestiller jeg mig, hvordan det ville være at have modet til at gå med læbestift til daglig og generelt være sådan en person, som skiller sig ud, og som andre ser op til. Jeg får lige fornemmelsen for det, smager på det, men det er også det. Som at være utro mod sig selv, men lige akkurat så lidt, at man kan gå tilbage til den, man virkelig er. Og det er altså skægt at prøve grænser af.

Så jeg er altid lidt skeptisk overfor de indlæg, jeg læser på blogs. Som læser kan jeg risikere at få en skævvridning af sandheden, en forenkling af realiteten eller en forskønnelse af livet. Måske er den mobbede i virkeligheden mobberen, og måske er dem, der konstant skriver om lykke i virkeligheden dem, der er allermest kede af det. Vi finder aldrig ud af det. Men med det forbehold elsker jeg at blive inspireret til nye opskrifter, nye tanker eller nye modetendenser. Og jeg håber, at jeg selv kan være med til at bidrage til netop dét.

8 thoughts on “Autencitet

  1. Godt indlæg og et relevant emne at tage op. Ved du hvad jeg siger… screw de andre og tag lidt læbestift på en dag, når du har lyst! Du er jo hverken mere eller mindre dig selv, bare fordi dine læber er lidt mere farverige end andre dage. Lad dig ikke begrænse. Og nej – jeg snakker selvfølgelig ikke kun om læsestift, men generelt om det at være tro mod sig selv 🙂

    • Min pointe er netop, at det ikke altid er så let bare at være ligeglad med, hvad andre synes, fordi andre altid har en mening. Og den går de fleste op i, medmindre man har en eller vild selvsikkerhed, men det er i grunden de færreste, der har det. Det er sindssygt svært at være tro mod sig selv eller det selv man gerne vil være, fordi omgivelserne har en så satans stor betydning.

  2. Alt det med at noget måske kunne være tegn på noget helt andet, fik mig til at tænke på et citat fra en artikel jeg så på Facebook i går: “Hvad nu, hvis det en dag derude i fremtiden viser sig, at mange af de børn, som vi diagnosticerer i dag, i virkeligheden bare har haft en sund reaktion på et sygt samfund?” Det er lidt skræmmende at tænke på, synes jeg.

    • Mega skræmmende. Det er faktisk rigtig meget det, som vi beskæftiger os med på psykologi, og det er bare så sindssygt vigtigt at huske på, hvor meget indflydelse samfundet har på os og vores adfærd.

  3. Du tænker meget over den læbestift, jeg ved godt at det handler om mere end den, men jeg synes bare at du skal gøre det du har lyst til. Man kan være den man vil, og det er jo også det fede ved blogs, der kan man være den man vil uden forbehold 🙂 den man måske i virkeligheden ser sig selv som, også selvom andre ser en som noget andet. Men gør det du har lyst til, også i den virkelige verden, også selvom det er skræmmende. 1. gang rødlæbestift, altid rød læbestift ❤

    • Men det som jeg netop vil vise på min blog er mig selv, inkl usikkerheder over at turde gå med læbestift. Jeg vil ikke være en anden person på min blog, end den jeg i virkeligheden er. Det er da fint, at andre fremstiller sig selv som nogle, der går med læbestift hver dag (og måske faktisk ikke gør det), men det finder man altså ikke her 🙂

  4. Rigtig godt indlæg med en spændende vinkel. Personligt har jeg altid elsket læbestift, men har som du kun gået med i sikre forums. I dag tør jeg godt smide lidt farve på læberne på en almindelig tirsdag, hvor jeg bare skal på arbejde. Mine kollegaer kommer heldigvis med waow kommentarer, og ikke ej hvorfor har du læbestift på kommentarer. Jeg tør mere og mere at være den jeg er 🙂
    /Camilla

    Pist – du ser godt ud med røde læber 😉

Leave a Reply

