Lykkelig blogging

IMG_8590IMG_8589IMG_8591

Nogle gange er jeg bange for, at min blog vil sive ud i en sfære af lykkelig ligegyldighed. Blive en del af massen, blive for lyserød, for overfladisk. For det er det nemmeste. Det er det nemmeste bare at skrive tre ord om, hvad man har lavet i løbet af sin dag og så vedhæfte et par billeder af noget egentligt ret så ligegyldigt modetøj, skrive at man er verdens lykkeligste menneske, og at man nyder at være i live og de små ting, som livet giver én.

Og det er også det nemmeste i sin hverdag. Når man giver udtryk for, at man er lykkelig med sin tilværelse, så tiltrækker man automatisk andre mennesker, for andre vil også være lykkelige, være glade og nyde livet. Det ses virkelig meget med store bloggere, der har tusindvis af læsere. Men jeg synes, at det er et håbløst ideal. Altså at være lykkelig. For mig at se, er det et begreb, som er blevet konstrueret både af vores samfund og af os selv. Det gavner samfundet, fordi motivationen for at blive lykkelig får os til at arbejde, gøre karriere og stifte familie. Men det konstante ønske om lykke gavner også os selv i hverdagen. Lykken og de små ting får os gennem forsinkede tog, opvask og børn der ikke vil i seng. Lykken er med til, at man kan håndtere en stresset og presset hverdag. Jeg gør det jo, fordi det gør mig lykkelig. Eller: Det går nok, jeg er jo lykkelig. Lykke er blevet en slags modstandsdygtighed til at klare svære ting. Men idealet om lykke kan også gøre os ensomme. Det får mig til at føle mig ensom og forkert nogle gange. Som om jeg ikke får nok ud af mit liv.

Jeg er ikke lykkelig. For jeg ved ikke, hvad lykke er, og jeg bryder mig ikke om den måde, hvorpå ét ord kan definere et helt menneske. Til gengæld synes jeg, at mit studie er spændende, jeg er forelsket i min kæreste, og jeg har et par gode veninder. Men er det virkelig at være lykkelig? For mig opstår problemet, når man så ikke er lykkelig længere. Stopper meningen med ens liv så, og skal man så jagte lykken, indtil man igen finder den og kan ånde lettet op? Det virker fuldstændig absurd, synes jeg.

Vi forstærker hele tiden hinanden i, at lykke er det vigtigste. På facebook, på blogs og i snak med hinanden. Ordet lykke er at finde overalt. Og det gør, at der ikke er plads til at vise sårbarhed, til at svare “det går sgu ikke så godt”, når man møder en bekendt på gaden. For hvorfor skulle man? De behøver jo ikke at vide, at alting går ad pommern til. Men hvis man nu åbnede op, indrømmede at ens liv ikke var et billede på idealet, så kunne det jo være, at man kunne snakke om tingene, få gjort plads til hinandens problemer og dermed lære at kunne håndtere dem bedre. Bryde med tabuer. Lære hinanden bedre at kende. Blive bekræftet i, at man ikke er den eneste. At man ikke står alene.

Så jeg holder fast i, at jeg ikke er lykkelig. Men jeg er heller ikke ulykkelig. Lige nu er jeg bare tilfreds med nogle ting og utilfreds over andre, og det er fint med mig. Jeg prøver at afspejle dette på min blog, men det er svært. For det er nu engang nemmest bare at være helt igennem overdrevet lykkelig. Eller i hvert fald at lade som om.

10 thoughts on “Lykkelig blogging

  1. Ih jeg kommenterer aldrig da jeg bruger blog-loving app på iPhone og så er det lidt mere besværligt, men hvor er du altså bare en skøn blogger. Kan nikke godkendende til de fleste af de følelser du beskriver her på bloggen og så elsker jeg at det er en blanding med lidt mode, fjol og mere tankevækkende indlæg 🙂
    Knus

  2. Sikke et klogt og vigtigt indlæg. Det er noget, jeg også bakser med på min blog, for det er tydeligt at mærke, at mine læsere forventer glade og ‘lykkelige’ indlæg. Altid. Men sådan er livet jo ikke, og jeg vil også gerne dele de svære ting og være ægte, men jeg oplever, at det skræmmer mange læsere, og at de søger væk, når alt ikke ser lyserød ud hele tiden.
    For mig er lykke ikke en tilstand, man kan befinde sig i, i mere end korte øjeblikke af gangen. Man kan ikke være lykkelige hele tiden, for så ville ens hverdag heller ikke hænge sammen. Lykke for mig er den der overvældende lykke-følelse, man oplever når man slet ikke kan være i sig selv, og kroppen bruser af glæde, fordi ens kæreste har sagt, at han elsker en for første gang, når man bliver belønnet for hårdt arbejde, når man køber noget, man har ønsket sig åndssvags længe. Følelsen af at tiden gerne måtte gå i stå og at være høj på glæde.
    Det er ikke særligt tit, jeg er lykkelig, men jeg er generelt set glad og tilfreds i min hverdag – hvilket i mine øjne, er noget helt andet at stræbe efter end at være lykkelig.

    • Tak! Jeg ved ikke, om jeg er enig i din definition af lykke, men jeg er enig med det at være generelt set glad og tilfreds i sin hverdag 🙂

  3. Tja Emma, du har fuldstændig ret i alt hvad du skriver. 🙂
    Man skal have lov til at fortælle alt det man er ked af, men selvfølgelig samtidig huske alt det man er glad for og stolt af …
    Livet er en funky blanding af korte momenter som skaber lykke og lange perioder som skaber sorg eller neutral tilstand synes jeg.
    Knus

  4. Jeg er vildt fascineret af dine tanker og overvejelser!
    Det har helt sikkert fået mig til at evaluere over nogle ting.
    Jeg er dog nok lidt for romantisk anlagt til ikke at mene, at lykken er målet her i livet 🙂

  5. Dejligt indlæg på sådan en kedelig mandag. Jeg holder af din blog, netop fordi den, som andre nævner, er en blanding af de hele. Der er jo ingen der er glade 24/7/365. Og jeg synes kun det er rart, når der bliver gjort plads til, at man også en gang i mellem kan have en mega dårlig dag, eller flere, uden at skulle føle, at det er helt forkert.
    Jeg er meget enig i Emmas definition. Og for mig at se – hvis ikke man havde perioder, hvor man er “generelt tilfreds” eller “ulykkelig” (som jeg dog helst ikke vil kalde det), er jeg ikke sikker på, at jeg ville sætte lige så meget pris på de tidspunkter hvor alt er lyserødt og jeg er lykkelig 🙂

  6. Åhh, hvor var det et rart indlæg at læse. Jeg er en pige på 26 år, som lige nu er sygemeldt pga. af angst og dep., og det udfordrer virkelig idealet om lykke i livet. Så synes det er helt vildt forfriskende med et andet syn på begrebet lykke.

    Tak for nogle inspirerende ord og en dejlig blog;-)
    Bedste hilsner N

  7. Hej, jeg er lige havnet her på din blog af omveje, men det er et virkelig interessant indlæg du har skrevet, så jeg vil kigge mig omkring på din blog:-)
    Jeg er selv begyndt at blogge fornylig, men to ud af ni indlæg indtil nu omhandler faktisk lykke: “sjældent lykkelig” og “når lykken er ensom”. Jeg har lyst til at vise dem til dig, hvis det giver mening:-)

    Mvh Lisbet

Leave a Reply

