Dårlige undskyldninger for nye køb

IMG_8346

I kender dem. De dårlige undskyldninger. Dem for ikke at tage opvasken, dem for at sove lidt længere, og så er der dem tilegnet muligheden for at udvide sin garderobe. Jeg mindes virkelig mange gange, hvor jeg har stået foran spejlet i et prøverum og tænkt ”wow, hvor ville den kjole være flot til bare ben”. Eller ”wow, hvor ville den kjole være flot bare brune ben”. Og jeg har købt den. Og den har hængt i mit skab i sådan ca. for evigt.

Eller når jeg har prøvet det mest fantastiske stykke tøj på, og det liige har været lidt for stor på bagdelen, men alligevel købt det, fordi det stykke tøj jo var helt unikt, og folk ville beundre det med stor misundelse. Dårlig undskyldning. Min veninde overvejede engang at købe en kjole, fordi den ville være perfekt til sin brors konfirmation. Som skulle afholdes to år senere. Det er vildt, hvad kvinder kan finde på af logiske følgeslutninger for at få deres shoppebehov tilfredsstillet. “En investering!”, siger vi, og hvor mange gange har jeg ikke læst om bloggere, der har skabet fuld af investeringer. Og sælger dem igen på deres tictail til halvpris. Sikke en investering.

Men en sjælden gang imellem fører de dårlige undskyldninger faktisk til fantastiske køb. Som da jeg købte min lyserøde Stine Goya cardigan på lagersalg til 100 kr. mest fordi den var overdrevet billig. Jeg brød mig faktisk overhovedet ikke om kombinationen af leopard og lyserød, men nu elsker jeg den. Og dét er ikke en dårlig undskyldning for ikke at sælge den videre, ha!

Har I typiske undskyldninger for at købe nyt tøj?

5 thoughts on “Dårlige undskyldninger for nye køb

  1. Du har så evig ret. Der skal gøre op med de dårlige undskyldninger og skille følelser fra behov.
    Personligt har jeg selv kæmpe krise over en t-shirt. Sagen er nemlig den at jeg allerede har den samme t-shirt i en udgave, og vil derfor også gerne have den anden udgave. Jeg er grådig. Det er min største svaghed. Lagt sammen med en god (tilbuds) pris er jeg svært at styre, hvorfor den her t-shirt også har spøgt i flere uger.

    • Måske skal du rive plastret af og bestille den, hvis du oprigtigt tror, at du får den brugt? Grådig eller ej, så har du stadig en af bloglands mindste garderober 🙂 Men spørgsmålet er, om du “mangler” den nok til at ville bruge et køb på den…

      • Hov, fik kun skrevet en halv kommentar. Ville bare lige sige, at det er sejt, at du kæmper for at holde igen lige meget. Men kender godt det med, at det vokser sig “større”, når man kæmper imod.

        Ellers virkelig godt indlæg – det er vist noget alle kan genkende 🙂 Elsker din med din venindes kjole til konfirmationen! Min største last af den karakter er tanken; “Den er tidløs – den kan jeg bruge resten af livet / slide op, (jeg mødte den bare tidlig)t”. Sikke en ringe undskyldning 😉 Sådan kommer min garderobe nemt til at vokse og indeholde “én af hver”.

      • Jeg er så “heldig” at det giver sig selv nu, for de har stoppet udsalget, og sat den op til normalpris igen. Er jeg stadig vild med den, når den evt. kommer på udsalg igen, kan jeg så, med god samvittighed, slå til 🙂
        PS. jeg kan godt mærke det giver et lille stik i maven, at de har fjernet den gode pris, så mon ikke den vil være et godt køb… – På udsalg altså.

  2. Haha, jeg kender det udmærket godt! Har tit gjort mig disse køb og efterhånden mange af dem er også blevet til fejlkøb, men mange af dem er jeg også blevet utrolig glad for. Og kunne simpelthen heller ikke lade være, hvis det var mig, der havde fundet en cardigan fra Stine Goya til en hundred-las 🙂

Leave a Reply

