Januar måneds køb

aaaIMG_8014

Jeg afsluttede december måned med at købe to par bukser og en sweater, så da jeg i januar startede med mit nye budget, havde jeg ikke den store trang til at shoppe. Men dealen er i hvert fald, at jeg i 2014 må have et forbrug på tøj på 6000,- kr. Jeg kan simpelthen ikke retfærdiggøre over for mig selv at bruge mere, når jeg både er på SU, har uendeligt meget flot tøj i skabet og gerne vil på en fed sommerferie. Derfor er mit budget spredt udover året med 500 kr. til tøj om måneden. Jeg har også lavet budget for mad og fornøjelser, men det er en helt anden snak.

Så i januar måned har jeg købt tre følgende ting: En grå kjole og en grå nederdel fra Gina Tricot og et par Wolford strømpebukser på udsalg til 108 kr. Dette giver en samlet forbrug på 356 kr. Og for at være helt ærlig, så synes jeg ikke, at det har været så svært. Jeg drømmer om mange dyre ting, ja, men jeg er blevet mere realistisk og har fundet ud af, at jeg overlever, selvom jeg ikke ejer et stykke tøj (en stor åbenbaring – jeg ved det!)

Næste køb bliver forhåbentligt en lædernederdel fra TGTBB til 836 kr. Derfor prøver jeg “at spare op” af mit månedlige forbrug, så det føles rigtigt og fortjent at købe den. Men nu må vi se, for mange ting som jeg tidligere har ønsket mig noget så drabeligt, er jeg i dag faktisk glad for, at jeg ikke ejer. Kender I det?

Det føles som om, at alle i blogland for tiden holder shoppestop, men det er faktisk ikke noget for mig. Ligesom det ikke fungerede for mig overhovedet ikke at spise slik, så fungerer det ikke for mig ikke at shoppe. Jeg er nødt til at spise slik og shoppe, for ellers ender det i fuldkommen overforbrug, og så kommer jeg af med rigtig mange penge. Jeg siger ikke, at det perfekte budget er på 6000 kr. for et år, for hvis jeg havde et fuldtidsjob, så havde det nok set anderledes ud. Men jeg tror, at det er en god idé at have et årsbudget at shoppe indenfor, så det ikke ender i overforbrug. Jeg synes i hvert fald, at det fungerer godt for mig indtil videre, og jeg har ikke dårlig samvittighed. Har I nogle shoppestrategier?

11 thoughts on “Januar måneds køb

  1. Jeg synes det er vildt sejt, hvis du kan holde et budget på 6000 kroner året igennem, og glæder mig til at følge det. Og så synes jeg også det er god idé at bruge færre penge fra shoppebudgettet i én måned, for så at købe en lidt dyrere ønsket ting i en anden måned 🙂
    Jeg er en af dem, der har shoppestop, og pt. er jeg to en halv uge inde i processen ud af seks uger. Indtil videre synes jeg, det går godt, og for mig tror jeg det er sundt nok med en kold tyrker engang i mellem. 🙂

  2. Shoppestop fungerer heller ikke for mig! Men derimod en nedskæring af mit tøjforbrug og det går egentlig meget godt indtil videre, men skal også have solgt ud før der kan komme nyt indenbords 🙂

  3. Jeg har lige haft No spend January, og det var faktisk en rigtig god oplevelse. Det satte virkelig mit shopping i perspektiv, og jeg synes faktisk, at jeg er blevet bedre til at overveje mine køb i stedet for bare at klikke tingene hjem med det samme.
    Tak for en super god blog, i øvrigt. Jeg elsker at læse med 🙂

  4. Okay ja jeg kan godt se, at jeg har fået lidt mere ind i garderoben i januar end dig.. Men dine ting er virkelig også fine 🙂
    Jeg har det på helt samme måde mht shoppestop. Hvis jeg beslutter mig for det, så vil jeg bare have alt. Så det vil slet ikke fungere. Men en ting er sikkert – jeg skal holde meget igen det næste stykke tid 🙂

    • Til gengæld har du også fået en helt masse virkelig fede ting, som f.eks. går og mangler.
      Jeg kunne virkelig godt bruge et par nye hverdagssko, enten sneaks er ballerina sko!

Leave a Reply

