Nyt fra Zarah Voigt og tanker om shoppestop

IMG_6649

I weekenden var jeg til julemarked i Holte. Sådan et julemarked fyldt med Holte-fruer med leopardtørklæder og designertasker. Men Zarah Voigt var der, for hun kommer åbenbart fra Søllerød, og hendes mor plejede at have en bod til markedet. Så jeg begav mig i lørdags fra Lyngby til Holte på trods af shoppestop. Og oh boy, det var det hele værd. Det var Zarah Voigt herself, der var der, og manner hun er sej. Hun er helt sikkert på en andenplads efter Stine Goya over kvinder, jeg beundrer. Forresten: Til jer der også undrer jer over, hvordan hendes navn udtales, så udtales det “Zzzara FoOot” (med tryk på o’erne, udtales med dansk o, ikke engelsk o). Jeg har altid troet, at det blev udtalt som det staves: Zarah Voijt.

Der var 80 % på alle varer, og udvalget var enormt. Og eftersom klientelet kun bestod af midaldrende kvinder fra Holte og omegn, så havde jeg god tid og rolige omgivelser til at kigge på alle smykkerne. Og jeg overvejede, om jeg skulle lade være med at købe noget. Om jeg bare skulle tage hjem igen. Holde mit shoppestop.

Meningen med shoppestoppet var, at jeg skulle reflektere over de ting, jeg køber og den materialisme, der er forbundet med shopping. Mit ønskescenarie er kun at købe ting, som jeg knuselsker. Ved at købe Zarah Voigt smykker opnår jeg netop dette drømmescenarie. Smykkerne er unikke, lidt for meget, og noget som jeg knuselsker. Så i princippet har jeg ikke brudt mit løfte om shoppestop. Eller. Den dårlige samvittighed sidder og nager, grubler om jeg i virkeligheden ikke godt kunne have undværet at købe smykker for 500 kr. Ville jeg have været mindre lykkelig? Nej, det ville jeg ikke. Men. Det er bare så pænt, og mere har jeg ikke at sige til det. Man er vel kun et shoppehungrende hunkønsvæsen med abstinenser.

4 thoughts on “Nyt fra Zarah Voigt og tanker om shoppestop

  1. Hvis vi kun skulle købe ting, som vi vitterligt mangler, så kunne de fleste mennesker i den vestlige mennesker vist godt pakke dankortet væk i en lang periode.

    Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg virkelig ville ønske jeg kunne tage afstand fra den materialisme der hersker i verden som den ser ud nu, men på samme tid er fokuset på æstetik også næsten blevet grundlæggende i den verden vi lever i. Jeg tror ikke vi kan frarive os fra det uden også at tage afstand til verden som vi kender den, så jeg tror det absolut bedste vi kan gøre er at være bevidste om egne vaner og uvaner, handle derefter, og konstant prøve at blive bedre mennesker og forbrugere – og det kan jeg jo se, at du gør.

    Tillykke med de fine nye smykker – jeg glæder mig til at se hvad du mere har købt. Jeg holder ligeledes meget af Zarahs smykker og har brugt de øreringe jeg købte i foråret rigtig meget, hvorfor jeg også har en lille ting fra hendes hånd på min ønskeseddel til jul.

  2. Det er virkelig en smuk og overdreven halskæde – jeg elsker det! Hvor er du heldig, og den passer jo rigtig flot til mange af dine smukke kjoler 🙂
    Held og lykke med shoppestoppet, jeg prøver selv, men har virkelig en rygrad som en regnorm, når det kommer til shopping!

Leave a Reply

