Helt normal i Oslo

IMG_5805

Jeg havde taget mit kamera med til Oslo i søndags, for nu skulle jeg fange nogle fantastiske øjeblikke, en lækker buffet, mig selv der griner og cafébesøg i Oslo. Sådan nogle billeder som facebook, instagram og blogs er overfyldt med. Hvad siger en chai latte om min tur? Eller et flot billede af en piña colada? På en måde føler jeg, at jeg skal bevise, at det har været en god tur. Det er ikke nok, at jeg ved det, men resten af verden skal også vide det.

De der dagens billeder kan godt fylde lidt meget i hverdagen. Som når jeg f.eks. går en tur med E, og han lige skal tage et par billeder. Han gør det ofte, men er også god til at sige fra, så det ikke sker hver gang. Det er jeg nemlig rigtig dårlig til. Det ødelægger lidt af romantikken og gåturen i Sorgenfriparken, at jeg pludselig skal posere ved en bro, instruere og smile, hvis jeg måske er lidt ked af det og bare har brug for at snakke. Så ofte lader jeg kameraet blive hjemme og går tur i parken uden kamera. Som et helt normalt kærestepar ville gå tur.

Så derfor følte jeg mig også yderst normal i Oslo uden kamera. Det var nok, at jeg bare var sammen med mine veninder, og jeg følte mig lettet over den manglende stress, som hurtigt opstår, hvis man gerne vil tage nogle flotte billeder. Jeg tog ikke nogle billeder af hovedgaden, af parkerne, af kongeslottet, af de to cheese burgere vi spiste til frokost, af min chai latte eller af mine veninder og mig selv. Jeg var tilstede i nuet, og vores tur var afslappet uden fest og uden kulturelle oplevelser. At have fremstillet det som andet, ville have været overfladisk og i uoverenstemmelse med sandheden. Vi brugte timer på bare at være i kahytten, snakke og fede den med Cocio og slik. Vi spiste franskbrød med spegepølse til aftensmad den 2. aften, fordi vi var for nærige til at købe mad på båden. Vi fik søsyge og måtte gå tidligt i seng. Men det var okay, og det føltes helt fantastisk normalt.

2 thoughts on “Helt normal i Oslo

  1. Jeg forstår fuldt ud dine tanker – derfor har jeg også droppet at få min kæreste til at tage billeder – han vil faktisk helst være fri, og når vi laver noget hyggeligt sammen gider jeg ikke, at det skal være dét, det skal handle om. Ligesom jeg tager flere og flere outfitbilleder derhjemme med selvudløseren. Resultatet er selvfølgelig rent kvalitetsmæssigt ikke lige så godt som udendørsbilleder taget af en anden person, men jeg gider simpelthen ikke skulle belemre folk med det alt for ofte, og vil egentlig hellere bare være til stede hvor jeg er.

    – og så synes jeg det lyder som en ekstremt hyggelig tur, glamourøs eller ej.

    • Jeg giver dig så meget ret også – vil gerne være til stede, hvor jeg er.
      Og så er kvaliteten af outfit billeder ofte ikke så vigtig – det er indholdet på billederne og i teksten, som er essentielt 🙂
      Kh Emma

Leave a Reply

