Et sundere liv (uden gruppepres)

PicMonkey Collage3 PicMonkey CollagePicMonkey Collage2

Jeg har besluttet mig for at leve sundt. Med masser af grøntsager, mellemmåltider og lækre juicer. Af flere årsager. For det første er det vinter lige om lidt, jeg vil gerne have noget mere energi og måske tabe mig lidt.

Det er desværre bare ikke særlig accepteret at sige nej til slik eller alkohol i sociale sammenhænge. Det er en social ting at spise og drikke sammen, og hvis man ikke gør det, så melder man sig ud af fællesskabet. Og det er så ærgerligt. Men som jeg snakkede med min veninde om i går, så presser folk måske på, fordi de selv har dårlig samvittighed over at spise et ekstra stykke kage. Og det vil de ikke være alene om, de vil ikke føle sig anderledes. Så det føles hverken rart at være den, der siger nej til kage, hvis alle spiser det, eller være den eneste, der sidder og feder den. Ingen bryder sig om at skille sig ud.

Men der er ikke noget i vejen med at spise usundt, man kan sagtens have et godt liv (det har jeg da haft indtil videre, ha ha). Jeg gider bare ikke længere at spise usundt, for allerede en uge inde i min nye “kostplan”, har jeg det allerede meget bedre. Jeg er ikke nogen ekspert på det her område, jeg ved faktisk overhovedet ikke noget, men jeg bliver især inspireret af Fit for livin’ og Healthjunkie. Jeg gør mit bedste som SU-studerende og madlavningshader, og det hjælper faktisk lidt at tage billeder af min mad, for så føler jeg mig lidt som en ret sej madblogger, ha ha. Ærgerligt jeg ikke har Instagram!

Men tilbage til gruppepresset. Dem jeg går sammen med på studiet, er også med på at leve lidt sundere, og det er noget nemmere, når man er flere om det. Så undgår man nemlig gruppepresset, når læreren deler guldkarameller ud, og det er så svært at sige nej (og ovenikøbet får kastet en karamel hen til sig, fordi man svarer rigtigt på et spørsgmål og blot må sende karamellen videre til ens hungrende sidemand, suk.)

For lige at runde af, så har jeg ikke tænkt mig at blive fanatisk. Jeg har det tilpas med min krop, jeg ønsker blot at leve sundere, få mere energi og måske smide et kilo på hvert lår 😉

Jeg vil vildt gerne høre om jeres erfaringer med sundhed, gruppepres eller bare nogle gode anbefalinger af sundhedsblogs?

9 thoughts on “Et sundere liv (uden gruppepres)

  1. Det lyder som en god idé. Så længe man gør det af egen fri vilje og initiativ, så er en livsstilsændring altid en positiv ting. Det er træls når man føler gruppepres til at spise slik eller gå i byen og drikke en masse alkohol – men omvendt er det også træls når gruppepresset handler om at komme med på “sundhedsbølgen”, leve af stenalderkost og gå til cross fit. Så jeg synes altså, den går begge veje – og derfor er det også vigtigt at pointere, at man selv skal styre sin livsstil.

    – Og så lige en anden ting: har du en opskrift på retten øverst til højre? Den ser vildt lækker ud! 🙂

    • Ja, man skal selv være med til det, for ellers bliver det hurtigt noget lort 🙂
      Den var også vildt lækkert og ret nem! Det er bare stegte ris med kidneybønner, frossen spinat og ærter, stegt i hvidløg og ingefær. Og så selvfølgelig lidt skyr på toppen 🙂

  2. Du skal da have Instagram! Jeg ville følge dig 😉

    Jeg er med på ideen om sundere livsstil. Det går helt ned ad bakke for mig i øjeblikket; for meget slik, for meget junk food… Jeg skal bare ind i en god rytme igen, og også gerne begynde at træne lidt igen. Jeg er ikke vild med fitness centre, og Blogilates er faktisk en nem og sjov måde at træne på derhjemme. Jeg skal bare lige i gang -___-

    • Hey, hvor er du sød! Har desværre ingen iphone :/
      Jeg hader at træne, så jeg går all in på kosten. Så må det med træningen komme senere, ha ha! Rom blev jo ikke bygget på én dag 😉

  3. Jeg elsker virkelig slik og kage, men jeg er samtidig rigtig dårlig til at stoppe i tide og ender derfor tit med at få det dårligt og føle mig utilpas af alt det sukker. Det er jo heller ikke lige meningen, når man skal have ‘noget lækkert’… Så derfor er min måde at gribe det der sundhed an på nok et spørgsmål om balance. Jeg spiser relativt sundt til måltiderne og generelt, men hvis jeg har lyst til noget usundt/bliver budt et stykke kage, spiser jeg det for det meste. Og krydrer det med en masse motion. For jeg ér bare virkelig glad for mad, og vil ikke undvære det, ha.

    • Ja, den er svær, den balance der. Og overspisning er virkelig det man skal passe på med, men det er jo bare så svært, når det er så lækkert, ikke? 😀

  4. Pingback: Den der sundhed | Oh My Gown

Leave a Reply

