Frivilligt arbejde – hvordan gør jeg?

IMGP0724

Fra mit frivillige arbejde i Ecuador, den lille pige hedder Carolina

Hvorfor arbejder du frivilligt? Til daglig læser jeg psykologi på KU, hvor jeg går på 3. semester. Der er meget tungt læsestof, og teorierne er komplicerede og svære. Og meget langt fra virkeligheden. Siden det er sådan en teoretisk uddannelse, er det nødvendigt at få sig noget praktisk erfaring ved siden af. Faktisk er det praktiske arbejde vigtigere end selve uddannelsen. Det er lidt paradoksalt, men sådan er præmisserne, og så må man arbejde ud fra det.

Hvad får jeg selv ud af det? Som frivillig hjælper man mennesker, der har det svært. Oven i det mindsker man den dårlige, vestlige samvittighed, og selvom det ikke er socialt accepteret at lave frivilligt for sin egen skyld, så får man det faktisk bedre med sig selv. Så det er win-win, dem man hjælper får det bedre, og man får det selv bedre. Ydermere kan man skrive det på sit CV, og mange virksomheder bliver imponerede over, at man har lavet frivilligt arbejde, fordi det viser et livsoverskud, som ikke mange har.

Hvad har du selv arbejdet med? Lige nu er jeg projektleder for en pigeklub for etniske piger på Nørrebro. Det er et stille og roligt projekt, hvor vi er en håndfuld frivillige om at lave aktiviteter med pigerne. Vi har ca. to vagter om måneden á ca. 3 timer. Vi kan gå i biografen, spille spil og næste mandag skal vi f.eks. udhule græskar. Jeg har også arbejdet på et værested for folk med depression, angst og OCD, men valgte efter et par måneder at stoppe igen, da brugerne ca. var 30-40 år ældre end mig. Jeg har fundet ud af, at jeg arbejder bedst med unge, fordi jeg selv er ung lige nu, og er derfor for nyligt startet på et projekt for unge, som har det rigtig svært.

Hvordan kan jeg blive frivillig? Det handler om at finde et projekt, som passer til ens motivation. Nogle har måske selv haft depression tæt inde på livet og vælger derfor noget i den retning. Andre kan bare godt lide at lege med børn og er derfor med til at arrangere camps i skoleferierne. Man kan også arbejde i en pigeklub, en lektiecafé eller noget helt andet. Der findes virkelig mange muligheder for at hjælpe nogle, som ikke har det lige så godt som en selv.

Her er et par gode hjemmesider og projekter:

  1. Red Barnet Ungdom
  2. Frivilligjob.dk (oversigt over alle ledige frivillige jobs)
  3. Ungdommens Røde Kors
  4. Ventilen  (et værested for ensomme unge)
  5. Kulturguiderne (vis etniske familier og deres børn rundt i Kbh)
  6. Bliv ledsager  (både unge der har brug for hjælp til studiet, men også handicappede der har brug for hjælp)
  7. Projekt for at hjælpe hjemløse
  8. Frivilligt arbejde i udlandet, f.eks. ICYE eller EXIS
  9. En god google-søgning

Held og lykke med at finde det job, som passer til dig 🙂 Hvis du har nogle spørgsmål og har lyst til at vide noget mere konkret, så skriver du bare.

2 thoughts on “Frivilligt arbejde – hvordan gør jeg?

Leave a Reply

