Ecuador #2 En bustur

IMGP0201IMGP1075IMGP0055IMGP0745

En hær af små ecuadorianske kvinder kommer væltende ind i bussen. Deres blå forklæder er plettede, deres hår sat op med hårnet. De sælger spyd med pølse, kylling og carne for en slik. ¿Con mayonesa, señorita?, spytter en af dem og placerer sit grinende, tandløse smil lige foran mig. En ældre kvinde med kasket og knælang nederdel står i midtergangen. Hun gnasker selvtilfreds i sine nyindkøbte karameller, drikker kokosvand fra en pose, spilder lidt på mig og undskylder perdon.

To små piger deler sædet ved siden af mig. Søstrene har været på ferie hos deres bedstemor, fortæller de mig. Nu tager de bussen hjem igen til deres forældre. Da de falder i søvn, lægger den ene pige hovedet på min skulder, hun sover sødt, mens hun puster små spytbobler ud af munden. På skærmen i bussen snakker Susan Sarandon et hurtigt og intenst spansk, munden følger ikke rigtig ordene, der kommer ud, men effekten er den samme: Hollywood film er også populære i Ecuador.

En ung gringo med hvidt hår og en mørk udgroning kigger betaget på det forbigående landskab. Og med god grund: Bjergene rører himlen, mens markerne breder sig udover det kæmpemæssige bjerglandskab. Jeg har propper i ørerne. Vi er på vej højere op. En ung ecuadorianer lytter til sin ipod foran mig. Jeg kan lige ane lyden af reggaeton, som er en blanding af hip hop og salsa. I musikvideoerne er kvinderne næsten nøgne, og de mandlige sangere synger ”bonita, bonita, vær min kvinde for en nat”. Jeg falder lige så stille i søvn.

Jeg vågner, da bussen stopper brat. Gringoen står af ved foden af vulkanen Cotopaxi. Vulkanen står majestætisk, og man kan ane sneen på toppen. Hver dag har jeg set Cotopaxi på afstand fra byen Quito, hvor jeg bor. I morgen skal jeg derop og se den helt tæt på.

Ved siden af mig er den mindste af søstrene gledet ned på gulvet. Hun ligger sovende på bussens gulv, glider frem og tilbage i sit eget bræk, den lyserøde kjole helt smurt ind. Frisuren, der var sat så fint, er blevet uglet og ødelagt. Både pigen og brækket følger med bussens bratte bevægelser, manøvrerende i det kringlede bjerglandskab.

Nu skal jeg af. Store eventyr venter forude.

3 thoughts on “Ecuador #2 En bustur

Leave a Reply

